Kylätoiminta-avustukset haettavana 17.3.2025 saakka – uudet hakuehdot
Kylätoiminta-avustusten jakomalli on uudistunut vuodelle 2025. Avustusta voidaan myöntää vuoden 2025 aikana toteutettaviin kylätapahtumiin kattamaan tapahtumakuluja. Tapahtuma voi olla esimerkiksi hiihtokisat, juhannuskokko, joululaulajaiset… tai mitä nyt kyläyhdistys keksiikään yhteisönsä iloksi!
Toimita meille vapaamuotoinen hakemus maanantaihin 17.3.2025 klo 15:00 mennessä. Selvitä hakemuksella toteutettavan tapahtuman tarkoitus, kuluarvio sekä hakijan yhteystiedot.
Lähetä hakemus allekirjoitettuna joko sähköpostilla kirjaamo@kiuruvesi.fi tai perinteisellä postilla Kiuruveden kaupunki / maataloustoimisto, PL 28, 74701 KIURUVESI.
Voit myös jättää hakemuksen liitteineen kirjekuoressa kaupungin ulkopostilaatikkoon.
Tapahtuman toteutus
Avustuksen tarkoituksena on tukea kyläyhdistysten järjestämiä tapahtumia, jotka palvelevat koko kyläyhteisöä. Tilaisuuden tulee siis olla kaikille avoin.
Avustusta voidaan myöntää esimerkiksi:
·
tarjoiluihin
·
lehti-ilmoituksiin
·
tapahtuman
ostopalveluihin
·
palkintoihin
·
muihin
muuttuviin kuluihin.
Avustusta ei myönnetä esimerkiksi:
·
tapahtumapaikan
ylläpitokuluihin
·
talkootyöhön
·
toimintaan,
josta kyläyhdistys perii maksun (esim. arpajaiset.)
Kyläyhdistys voi tehdä tapahtuman aikana varainhankintaa, mutta sitä ei tule tehdä tuotteilla / palveluilla, joille on haettu kylätoiminta-avustusta.
Tapahtumia voi olla kyläyhdistyksellä useita kalenterivuoden aikana. Listaa tällöin hakemukseen kaikki suunnitellut tapahtumat kuluerineen. Avustusta voi hakea myös jo alkuvuodesta toteutuneeseen tapahtumaan.
Avustuksen hakeminen ja maksaminen
Hakemus on vapaamuotoinen. Hakemuksessa tulee selvitä toteutettavan tapahtuman tarkoitus, ajankohta sekä arvio tapahtuman kuluista. Liitä hakemukselle yhteyshenkilön tiedot (nimi, osoite, e-mail sekä puhelinnumero.)
Kaikille määräaikaan hakeneille yhdistyksille annetaan tiedoksi maksettavan avustuksen määrä hakuajan jälkeen. Avustuksen määrään vaikuttaa tulleiden hakemusten määrä, tapahtuman laajuus sekä käytettävissä oleva avustusbudjetti. Arvioitu avustuksen määrä kyläyhdistystä kohti on 100–200 €.
Tapahtuman toteutuksen jälkeen kyläyhdistyksen tulee hakea avustuksen maksatusta. Tapahtumasta tulee laatia vapaamuotoinen, kirjallinen selostus, jonka liitteenä on kuvia tilaisuudesta. Ilmoita maksatushakemuksella kyläyhdistyksen Y-tunnus sekä tilinumero.
Jos tapahtuma on toteutunut jo alkuvuodesta, toimita silloin avustushakemuksen mukana myös maksatushakemus tapahtumaselostuksineen ja toteutuneine kuluineen.
Maksatushaun jälkeen kyläavustus maksetaan suoraan kylätoimikunnan tilille.
Kylätoimikuntien avustukset myönnetään viranhaltijapäätöksellä.